Gå direkt till sidans innehåll

Gymnasieelever med examen inom 4 år

Symbolen för målet god utbildning för alla
Mål 4 God utbildning för alla
Indikator SE. 4. 5

Att ta sin gymnasieexamen är viktigt, det ökar chanserna att få jobb och öppnar upp möjligheter för vidareutbildning.

Andel gymnasielever med examen inom fyra år

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Totalt Linköping 2015 71
1 Totalt Linköping 2016 75
2 Totalt Linköping 2017 70
3 Totalt Linköping 2018 76
4 Totalt Linköping 2019 73
5 Totalt Linköping 2020 74
6 Totalt Linköping 2021 76
7 Totalt Linköping 2022 77
8 Totalt Linköping 2023 75
9 Totalt Linköping 2024 76
10 Pojkar 2015 65
11 Pojkar 2016 71
12 Pojkar 2017 69
13 Pojkar 2018 75
14 Pojkar 2019 70
15 Pojkar 2020 74
16 Pojkar 2021 72
17 Pojkar 2022 75
18 Pojkar 2023 75
19 Pojkar 2024 73
20 Flickor 2015 77
21 Flickor 2016 78
22 Flickor 2017 72
23 Flickor 2018 77
24 Flickor 2019 77
25 Flickor 2020 75
26 Flickor 2021 80
27 Flickor 2022 80
28 Flickor 2023 76
29 Flickor 2024 79
30 Totalt Riket 2015 69
31 Totalt Riket 2016 71
32 Totalt Riket 2017 71
33 Totalt Riket 2018 71
34 Totalt Riket 2019 71
35 Totalt Riket 2020 71
36 Totalt Riket 2021 72
37 Totalt Riket 2022 74
38 Totalt Riket 2023 74
39 Totalt Riket 2024 74
Datakälla: SCB

Kommentar

Nuläge i Linköping

I Linköping har andelen gymnasielever med examen inom fyra år inte utvecklat sig så mycket de sista åren, men det finns en svag positiv trend. Under hela mätperioden har Linköpings statistik liknat den för hela Sverige. Det är en något högre andel flickor än pojkar som tar gymnasieexamen inom fyra år.

Om statistiken

Indikatorn visar andel folkbokförda elever i kommunen som tagit examen inom 4 år efter att ha påbörjat gymnasiet, inklusive introduktionsprogram. Elever som vid utbildningens början saknar svenskt personnummer (exempelvis nyanlända elever som ännu inte blivit folkbokförda) ingår inte.

Uppdaterad: 2025-04-08