Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Symbolen för bekämpa klimatförändringarna
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Indikator SE. 13. 5

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka med personbilar registrerade i Linköping per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)
0 Linköping 1999 571
1 Linköping 2000 592
2 Linköping 2005 600
3 Linköping 2008 601
4 Linköping 2009 591
5 Linköping 2010 590
6 Linköping 2011 583
7 Linköping 2012 578
8 Linköping 2013 574
9 Linköping 2014 579
10 Linköping 2015 590
11 Linköping 2016 593
12 Linköping 2017 595
13 Linköping 2018 583
14 Linköping 2019 567
15 Linköping 2020 522
16 Linköping 2021 522
17 Linköping 2022 532
18 Linköping 2023 514
19 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 1999 671
20 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2000 694
21 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2005 735
22 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2008 759
23 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2009 748
24 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2010 747
25 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2011 749
26 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2012 738
27 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2013 738
28 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2014 746
29 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2015 754
30 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2016 768
31 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2017 765
32 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2018 752
33 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2019 733
34 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2020 688
35 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2021 692
36 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2022 696
37 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) 2023 694
38 Större stad (ovägt medel) 1999 617
39 Större stad (ovägt medel) 2000 637
40 Större stad (ovägt medel) 2005 654
41 Större stad (ovägt medel) 2008 653
42 Större stad (ovägt medel) 2009 632
43 Större stad (ovägt medel) 2010 630
44 Större stad (ovägt medel) 2011 644
45 Större stad (ovägt medel) 2012 635
46 Större stad (ovägt medel) 2013 630
47 Större stad (ovägt medel) 2014 633
48 Större stad (ovägt medel) 2015 643
49 Större stad (ovägt medel) 2016 655
50 Större stad (ovägt medel) 2017 657
51 Större stad (ovägt medel) 2018 661
52 Större stad (ovägt medel) 2019 641
53 Större stad (ovägt medel) 2020 594
54 Större stad (ovägt medel) 2021 602
55 Större stad (ovägt medel) 2022 608
56 Större stad (ovägt medel) 2023 610
57 Riket 1999 640
58 Riket 2000 659
59 Riket 2005 681
60 Riket 2008 688
61 Riket 2009 672
62 Riket 2010 667
63 Riket 2011 667
64 Riket 2012 658
65 Riket 2013 652
66 Riket 2014 655
67 Riket 2015 663
68 Riket 2016 673
69 Riket 2017 673
70 Riket 2018 670
71 Riket 2019 651
72 Riket 2020 605
73 Riket 2021 611
74 Riket 2022 617
75 Riket 2023 616
Datakälla: Trafa

Kommentar

Nuläge i Linköping

Körsträckan per invånare, alltså hur långt personbilarna som är registrerade i Linköping har körts, minskade 2020 och har sedan dess legat på en liknande nivå. Jämfört med genomsnittet för kommungruppen och körsträckan i hela Sverige har Linköping låg körsträcka per invånare.

Om statistiken

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, så som företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).

Uppdaterad: 2025-04-07