Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.
Körsträcka
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Genomsnittlig körsträcka med personbilar registrerade i Linköping per invånare
Datakälla: Trafa
Trend:

Senaste värdet:
514 mil/inv (2023)
Utgångsvärde:
571 mil/inv (1999)
Kommentar
Nuläge i Linköping
Körsträckan per invånare, alltså hur långt personbilarna som är registrerade i Linköping har körts, minskade 2020 och har sedan dess legat på en liknande nivå. Jämfört med genomsnittet för kommungruppen och körsträckan i hela Sverige har Linköping låg körsträcka per invånare.
Om statistiken
Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, så som företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).