Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Symbolen för bekämpa klimatförändringarna
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Indikator SE. 13. 5

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka med personbilar registrerade i Linköping per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)
0 Riket 1999 640
1 Riket 2000 659
2 Riket 2005 681
3 Riket 2008 688
4 Riket 2009 672
5 Riket 2010 667
6 Riket 2011 667
7 Riket 2012 658
8 Riket 2013 652
9 Riket 2014 655
10 Riket 2015 663
11 Riket 2016 673
12 Riket 2017 673
13 Riket 2018 670
14 Riket 2019 651
15 Riket 2020 605
16 Riket 2021 611
17 Riket 2022 617
18 Riket 2023 616
Datakälla: Trafa

Kommentar

Nuläge i Linköping

Körsträckan per invånare, alltså hur långt personbilarna som är registrerade i Linköping har körts, minskade 2020 och har sedan dess legat på en liknande nivå. Jämfört med genomsnittet för kommungruppen och körsträckan i hela Sverige har Linköping låg körsträcka per invånare.

Om statistiken

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, så som företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).

Uppdaterad: 2025-04-07