Gå direkt till sidans innehåll

Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 3

En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.

Andel nytillkomna bostäder (under det aktuella referensåret) i det geografiska området, som har en trafikerad hållplats inom 500 meter

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Större stad (ovägt medel) 2014 88,3
1 Större stad (ovägt medel) 2015 82,2435
2 Större stad (ovägt medel) 2016 90,4174
3 Större stad (ovägt medel) 2017 89,4
4 Större stad (ovägt medel) 2018 91,0261
5 Större stad (ovägt medel) 2019 89,7435
6 Större stad (ovägt medel) 2020 86,5174
7 Större stad (ovägt medel) 2021 88,0913
8 Större stad (ovägt medel) 2022 89,7739
Datakälla: SCB

Kommentar

Nuläge i Linköping

År 2022 var 96 procent av de nytillkomna bostäderna i Linköping nära en trafikerad hållplats, vilket var något högre jämfört med hela Sverige. Det är en högre andel kollektivtrafiknära boenden än 2014 års nybyggen, och det går att se en ökande trend även om andelen varierat över åren.

Om statistiken

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät. Hållplatsernas geografiska läge har samkörts med uppgifter ut lägenhetsregistret om antal lägenheter per byggnad. Nyckeltalet följer upp miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö'.

Uppdaterad: 2025-04-08