Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 4

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Geografiskt område Senaste värdet (meter/invånare) Datum
0 Linköping  3,40 2024
1 Större stad (ovägt medel)  3,03 2024
2 Östergötlands läns kommuner (ovägt medel)  2,74 2024
3 Riket  2,62 2024
Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Nuläge i Linköping

Jämfört med hela Sverige har Linköping kommun lång cykelväg per invånare. Cykelvägen per invånare har också ökat över tid. Stora ökningar kan dock bero på att befintlig cykelväg registreras istället för att det byggts mer.

Uppdaterad: 2025-04-08