Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.
Cykelväg i kommunen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Geografiskt område | Senaste värdet (meter/invånare) | Datum |
---|---|---|---|
0 | Linköping | 3,40 | 2024 |
1 | Större stad (ovägt medel) | 3,03 | 2024 |
2 | Östergötlands läns kommuner (ovägt medel) | 2,74 | 2024 |
3 | Riket | 2,62 | 2024 |
Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB
Kommentar
Nuläge i Linköping
Jämfört med hela Sverige har Linköping kommun lång cykelväg per invånare. Cykelvägen per invånare har också ökat över tid. Stora ökningar kan dock bero på att befintlig cykelväg registreras istället för att det byggts mer.